Gurindam 12 was written by Raja Ali Haji in Pulau Panyengat, Riau Province on Rajab 23rd 1263 H (1847 A.D.) when he was 38 years old. It consists of 12 fasal (sections) and is categorized as "Syi'r al-Irsyadi" or didactic poetry because the content bears wise advice and guidance in human being based on the God's love. Islamic Sufism learning that comprises syari'at (Islamic jurisprudence), tarikat (Islamic group searching for divine truth), hakikat (reality), and makrifat (the highest level of knowledge in Sufism) can be found on Gurindam 12. It was published firstly in 1854 A.D. on Tijdschrft van het Bataviaasch Genootschap No.II, Batavia in Arabic language. The Dutch version of Gurindam 12 was translated by Elisa Netscher.
Gurindam Dua Belas
Fasal 1
barang siapa tiada memegang agama sekali-kali tiada boleh dibilangkan nama
barang siapa mengenal yang empat maka yaitulah orang yang makrifat
barang siapa mengenal Allah suruh dan tegahnya tiada ia menyalah
barang siapa mengenal diri maka telah mengenal akan tuhan yang bahri
barang siapa mengenal dunia tahulah ia barang yang terperdaya
barang siapa mengenal akhirat tahulah ia dunia mudharat
Fasal 2
barang siapa mengenal yang tersebut tahulah ia makna takut
barang siapa meninggalkan sembahyang seperti rumah tiada bertiang
barang siapa meninggalkan puasa tidaklah mendapat dua termasa
barang siapa meninggalkan zakat tiada hartanya beroleh berkat
barang siapa meninggalkan haji tiadalah ia menyempurnakan janji
Fasal 3
apabila terpelihara mata sedikitlah cita-cita
apabila terpelihara kuping khabar yang jahat tiadalah damping
apabila terpelihara lidah niscaya dapat daripadanya faedah
bersungguh-sungguh engkau memeliharakan tangan daripada segala berat dan ringan
apabila perut terlalu penuh keluarlah fi'il yang tiada senonoh
anggota tengah hendaklah ingat di situlah banyak orang yang hilang semangat
hendaklah peliharakan kaki daripada berjalan yang membawa rugi
Fasal 4
hati itu kerajaan di dalam tubuh jikalau zalim segala anggota pun rubuh
apabila dengki sudah bertanah datang daripadanya beberapa anak panah
mengumpat dan memuji hendaklah pikir di situlah banyak orang yang tergelincir
pekerjaan marah jangan dibela nanti hilang akal di kepala
jika sedikit pun berbuat bohong boleh diumpamakan mulutnya itu pekung
tanda orang yang amat celaka aib dirinya tiada ia sangka
bakhil jangan diberi singgah itulah perompak yang amat gagah
barang siapa yang sudah besar janganlah kelakuannya membuat kasar
barang siapa perkataan kotor mulutnya itu umpama ketor
di manatah tahu salah diri jika tiada orang lain yang berperi
pekerjaan takbur jangan direpih sebelum mati didapat juga sepih
Fasal 5
jika hendak mengenal orang berbangsa lihat kepada budi dan bahasa
jika hendak mengenal orang yang berbahagia sangat memeliharakan yang sia-sia
jika hendak mengenal orang mulia lihatlah kepada kelakuan dia
jika hendak mengenal orang yang berilmu bertanya dan belajar tiadalah jemu
jika hendak mengenal orang yang berakal di dalam dunia mengambil bekal
jika hendak mengenal orang yang baik perangai lihat pada ketika bercampur dengan orang ramai
Fasal 6
cahari olehmu akan sahabat yang boleh dijadikan obat
cahari olehmu akan guru yang boleh tahukan tiap seteru
cahari olehmu akan isteri yang boleh menyerahkan diri
cahari olehmu akan kawan pilih segala orang yang setiawan
cahari olehmu akan abdi yang ada baik sedikit budi
Fasal 7
apabila banyak berkata-kata di situlah jalan masuk dusta
apabila banyak berlebih-lebihan suka itulah tanda hampirkan duka
apabila kita kurang siasat itulah tanda pekerjaan hendak sesat
apabila anak tidak dilatih jika besar bapanya letih
apabila banyak mencacat orang itulah tanda dirinya kurang
apabila orang yang banyak tidur sia-sia sahajalah umur
apabila mendengar akan khabar menerimanya itu hendaklah sabar
apabila mendengar akan aduan membicarakannya itu hendaklah cemburuan
apabila perkataan yang lemah lembut lekaslah segala orang mengikut
apabila perkataan yang amat kasar lekaslah orang sekalian gusar
apabila pekerjaan yang amat benar tiada boleh orang berbuat honar
Fasal 8
barang siapa khianat akan dirinya apalagi kepada lainnya
kepada dirinya ia aniaya orang itu jangan engkau percaya
lidah suka membenarkan dirinya daripada yang lain dapat kesalahannya
daripada memuji diri hendaklah sabar biar daripada orang datangnya khabar
orang yang suka menampakkan jasa setengah daripada syirik mengaku kuasa
kejahatan diri sembunyikan kebajikan diri diamkan
keaiban orang jangan dibuka keaiban diri hendaklah sangka
Fasal 9
tahu pekerjaan tak baik tapi dikerjakan bukannya manusia ia itulah syaitan
kejahatan seorang perempaun tua itulah iblis punya penggawa
kepada segala hamba-hamba raja di situlah syaitan tempatnya manja
kebanyakan orang yang muda-muda di situlah syaitan tempat bergoda
perkumpulan laki-laki dengan perempuan di situlah syaitan punya jamuan
adapun orang tua yang hemat syaitan tak suka membuat sahabat
jika orang muda kuat berguru dengan syaitan jadi berseteru
Fasal 10
dengan bapa jangan durhaka supaya Allah tidak murka
dengan ibu hendaklah hormat supaya badan dapat selamat
dengan anak janganlah lalai supaya boleh naik ke tengah balai
dengan isteri dan gundik janganlah alpa supaya kemaluan jangan menerpa
dengan kawan hendaklah adil supaya tangannya jadi kapil
Fasal 11
hendaklah berjasa kepada yang sebangsa
hendaklah jadi kepala buang perangai yang cela
hendak memegang amanat buanglah khianat
hendak marah dahulukan hujjah
hendak dimalui jangan memalui hendak ramai murahkan perangai
Fasal 12
raja mufakat dengan menteri seperti kebun berpagar duri
betul hati kepada raja tanda jadi sebarang kerja
hukum adil atas rakyat tanda raja beroleh inayat
kasihkan orang yang berilmu tanda rahmat atas dirimu
hormat akan orang yang pandai tanda mengenal kasa dan cindai
ingatkan dirinya mati itulah asal berbuat bakti
akhirat itu terlalu nyata kepada hati yang tidak buta
Wew...
ReplyDeleteCooll..